Friday, August 1, 2008

Hidup Si Gundah Gulana..

Malar.Sepi.Kosong.

Itulah yang kurasai tatkala kali pertama menekan keyboard untuk memulakan blog ini. Mereka kata blogging adalah satu cara komunikasi baru antara jiwa. Mereka kata blogging itu merupakan trend yang menggila. Mereka kata blogging itu 'is the way of the walk'. Hmmm.. kita tunggu dan lihat.

Sebelum itu, izinkan aku mengenalkan diri ini kepada kalian semua. Aku seorang penulis cabuk. Aku seorang tukang karut. Aku juga seorang penerbit. Bos membayar ku khas untuk berangan, mencipta konsep, melakar watak, khas untuk penerbitan tv. Itulah pekerjaanku. Itulah periuk nasiku. Mungkin ramai yang mengatakan pekerjaan aku ini seronok. Ya lah, siapa yang tidak mahu dibayar hanya untuk berangan dan merekacipta kehidupan,karakter dan dunia fantasi tersendiri di dalam bentuk tulisan.

Tapi ramai pula yang tidak tahu, semakin dalam kita menjelajahi dunia imaginasi di dalam khayalan, semakin jauh kita terpesong jauh daripada dunia realiti. Dan itulah kenyataannya yang harus dihadapi apabila kalian berkehendak menjadi seorang penulis atau pun si tukang karut. Dan disebabkan itu, jiwaku seringkali kosong,aku dibawa jauh oleh imaginasiku ke alam yang tidak terbatas. Meski pun aku dikelilingi ramai orang, rasa sunyi itu sentiasa mencengkam kerana aku hidup di dalam duniaku sendiri, bukan dengan orang di sekeliling ku.

Dan disebabkan itu, aku seringkali mengalami masalah depresi. Pelbagai ubat dan dadah telah ku cuba. Sebut saja apa namanya, prozac, erimin 5, valium, dehydrocodeine tartrate... semuanya telah ku telan,kunyah,kemam dan minum. Namun rasa hambar itu tetap mendatang. Aku tetap berasa 'sepi' di khalayak ramai.

Nasibku ditaruhkan dengan luahan serta cetusan rasa isi hatiku di dalam blog ini dengan harapan ada insan yang dapat menghargai serta menghayati secebis lakaran kehidupanku.. sama ada yang lepas, mendatang; mahupun sekarang. Inilah jiwa sebenar si penulis cabuk...

-Sekian-









2 comments:

nazib said...

if we should fall, love will catch us every time.

Encik Parawok said...

hopefully my man..hopefully..
for love is just a mere conscious about life perceived differently by every human.. just like a cloud of smoke; u can see it, but u can't touch it. And i don't think something as vague as that can catch a falling man...